Den deltagende lytter

The participating listenTil at begynde med var radioens formål, at man skulle kommunikere med hinanden fra et punkt til et andet. Senere blev det et massemedie, som det også kendes i dag. Det skulle være noget, som alle og enhver kan eje og have adgang til. Så kan alle få musik ind i deres hjem via radioen, og man kan endda høre nyheder og andre vigtige ting den vej igennem.
I dag er det en form for underholdning, og det er derfor noget, man lytter til i bilen eller i bussen på vej på arbejde. Men det kan også være noget, der kører i baggrunden, mens man har gæster.

Men radioen er også blevet et medie, der ikke kun sender noget ud. Det er samtidig et medie, som tager noget igen. Det er nemlig blevet rigtig populært, at lytteren skal deltage aktivt. Det opleves i mange radioprogrammer, der også omtales på denne side. Det kan for eksempel være konkurrencer. Der er også en del stationer, der har forskellige former for quizzer, hvor man for eksempel kan ringe ind og deltage mod en anden i en given konkurrence. Under mange programmer tager værterne imod ønsker fra lytterne. De opfordrer ligefrem lytterne til at skrive ind med ønsker til musikprogrammet.
Det populære program, “Mads og Monopolet”, der også omtales andetsteds på denne side, tager især lytteren med ind i programmet. Her kan man skrive ind med et dilemma, man måtte have. I hvert program er der et panel af forskellige kendte danskere, der skal hjælpe med at løse problemet ved at give deres mening til det. Det er et meget populært program, som mange lytter til hver lørdag formiddag. Her er lytteren meget deltagende, både ved at skrive ind, men også ved blot at lytte med og selv tænke over, hvad man synes om situationen.

Radioen har derfor udviklet sig til at være en form for underholdning, hvor modtageren selv deltager og er med til at sætte dagsordenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *